Jean-Daniel Cadinot - Intens homseporno

Skrevet av: Anne Sæbø

Publisert:
Sist oppdatert:

Kan en kvinne og feministisk kjønnsforsker tenne på homseporno, som i tillegg er svært fransk? Svaret er et rungende ”ja.” Pornofilmene til Jean-Daniel Cadinot skildrer nemlig rått begjær på en overbevisende intens måte.

Desperasjonen og intensiteten i begjæret som skildres i Jean-Daniel Cadinots filmer slår en som en knyttneve i underlivet.

Her må man ha sex fort, her, nå, kom, hit, aldri nok! Gjerne i gjemte bakrom - eller på offentlige toaletter som i filmklippet ”Toilettes publiques” fra "Cours Privès" (2002) som også er med på Cadinots samle-DVD fra 2005 (Cadinot - The Best 6).

Det er kriblende intenst og vakkert. For Cadinot investerer mye i lyd og bilde på en, ja, noe fransk måte. Med det sikter jeg til Cadinots estetiserende tendens. Han er til tider sirlig romantisk eller pertentlig i sin oppbygning av forspillet før vi kommer til den heseblesende sexen.

Sublimerer mannens skjønnhet
Cadinots produkter er rett og slett utsøkte, fra innpakning og rulletekst til kostymer, setting og ikke minst skuespillerne.

Som det står på hjemmesiden til Cadinot, er han en perfeksjonist med det mål å sublimere mannens skjønnhet: ”Å opphøye alt det som er usedvanlig ved ham og å få hans latente erotikk til å eksplodere.”

Det er troverdig eksplosjonsspill i Cadinots filmer. Mennene har så lyst på hverandre at lysten bare må smitte.

Tilfeldig sex på sitt beste
Det er også en inderlig ømhet og kjærlighet mellom mennene som overrasker meg. Noen av episodene er usedvanlig vare. Selv om det er snakk om tilfeldig sex, et smutthull eller gjemmested i hverdagen, er det likevel en genuin godhet og hengivenhet i scenene.

Det er tilfeldig sex på sitt beste - med all den lidenskap og pasjon man måtte ønske fra et ”fast” forhold pøst ut på noen knappe minutter.

Homoseksuelt begjær trengt tilbake av heteronormativiteten?
Det er vanskelig å ikke tenke seksualpolitisk når man reflekterer over Cadinots filmer. De sier mye om hvor frenetisk lidenskap kan bli når den holdes nede eller utenfor av den rådende normen for seksuelt begjær slik det homoseksuelle begjæret har blitt trengt tilbake av heteronormativiteten. Kanskje styrker denne eksklusjonen også en solidaritet?

Uansett blir det som om gresset blir ekstra tørt og sugende hungrig på regn, føde, fukt, og eksplosivt lar seg oppildne av det når det først kommer.

For det blir utrolig vilt, rått og godt etter hvert i alle filmene denne kvinnen har sett av Cadinot, og det har etter hvert blitt et godt utvalg.

Ungdommelig energi og glød
Cadinot foretrekker spillefilmsformatet der hver film inneholder flere sex-scener som er mer eller mindre løst flettet sammen i en handling. Aktørene er ofte unge, hvilket kan forklare noe av den energiske og raskt oppsamlede gløden i sexen. Kropper begjæres og skildres lidenskapelig i all deres skjønnhet.

Cadinot spiller mye på voyeourismens velsignelser. Her tittes, evalueres og måles det med dyp og sanselig attrå.

80 filmer - men ingen samlebåndsopplevelse
Cadinots bakgrunn som fotograf og fotoredaktør er åpenbar i det filmatiske blikket og bildet. Han har jobbet både med film og video i tillegg til fotografi. Den første pornofilmen til Cadinot ble spilt inn på 16 mm.

Siden det har han stått bak 80 filmer, men det er ingen samlebåndsporno-opplevelse ved filmene hans. Tvert om. Hver av Cadinots filmer forblir et unikt kunstverk som griper og egger.

Jeg kan ikke annet enn å anbefale Cadinots filmer. Med sine produkter - rettet mot homoseksuelle, men som også kan ”funke” for heteroseksuelle - skaper Cadinot et kjønnspolitisk felleskap det er all grunn til å feire. Her er det bare å la seg bli grepet, gi seg hen og nyte.


Anne Sæbø skrev denne artikkelen i forbindelse med sin presentasjon av Cupidos utvalgte filmregissører i august 2006.

Relaterte artikler