Større en Avatar
Større en Avatar | The Carnal Prayer Mat, eller Det kjødelige bønneteppet, ble skrevet i Kina under det strenge Qing-dynastiet, og ble senere utgitt i Japan i 1705. Forordet kalte det «den beste erotiske romanen noensinne». Historien ble filmatisert i 3D i 2010 og slo publikumsrekorden til Avatar på åpningsdagen i Hong Kong i 2011. | © NTB/Scanpix
Fra porselensfigurer til sexdukker
Fra porselensfigurer til sexdukker | De små skjulte porselensfigurene fra Qing-dynastiets tid er nå erstattet med sexdukker i full størrelse, nå også med kunstig intelligens og koblet opp mot internett. Bildet er fra Asia Adult Expo august 2017 i Hong Kong. | © NTB/Scanpix

​Kina – på randen av en seksuell revolusjon

Skrevet av: Julie Peakman

Publisert:
Sist oppdatert:

Et sexfiendtlig Qing-styre (1644–1912) hindret ikke oppfinnsomme mødre i å opplyse døtrene sine om sex. Resultatet var små porselensfigurer i bryllupsgave, med skjulte erotiske figurer. Dagens Kina ser nå en eksplosiv utvikling, en seksuell revolusjon.

Prosentandelen av kinesere som hadde sex før ekteskapet gikk fra 15 prosent i 1989 til 71 prosent i 2014, ifølge Kinas første kvinnelige sexolog, Li Yinhe. Kina er midt i en renessanse etter en seksuell middelalder, som formørket en lang og rik erotisk kulturarv i flere hundre år.

Det kinesiske folket har opp gjennom tiden fått store deler av sin seksualopplæring gjennom bøker. De tidligste sexhåndbøkene, som vi kan datere helt tilbake til Han-dynastiet (206 f.Kr. til 220 e.Kr.) bød på gode råd og beskrivelser av forskjellige fremgangsmåter.

Par hadde illustrerte sexhåndbøker på nattbordet, så de kunne slå opp hvis det var noe de lurte på i akten, kjent som «putebøker». De hadde titler som «Jaderommets hemmelige koder» (Yu Fang Mi Chueh), «Håndbok i kvinnelig renhet» (Su Nu Ching) og «Jaderommets viktige retningslinjer» (Yu Fang Chih Yao). Dette var håndbøker i seksualopplæring, men kom også med råd om seksualhygiene og sunnhetspleie.

Trodde sex kunne gi evig liv

«Soverommets kunst» (The Art of Bed-Chamber) kom med råd om hvordan du både kunne forlenge livet og oppnå udødelighet, og forslag til forskjellige sexstillinger.

For eksempel blir «Mandarin-andens lek»-stillingen anbefalt for en liten kvinne med en stor mann, der begge ligger på siden mens mannen penetrerer kvinnen bakfra. Dersom det var snakk om en tykk mann og en tynn kvinne ble «Sommerfuglsaltoen» anbefalt, der mannen ligger på rygg mens kvinnen sitter på lårene hans med føttene på sengen mens hun veileder ham inn i vaginaen sin.

For svært fete mennesker anbefales «Den hvite tigerens sprang», der kvinnen står på kne med ansiktet mot madrassen mens mannen kneler bak henne med armene rundt midjen hennes.

De taoistiske sexhåndbøkene var til å begynne med kun tilgjengelig for en mann og hans ektefelle, men det kom etter vært større fokus på den romantiske kjærligheten som var forbundet med konkubiner og overklasseprostituerte, slik det blir fortalt i boken «Li Wa Chuan» av Po Hsing-chien fra Tang-dynastiet (618–907 e.Kr).

– Nærsynte lette å tenne

«Yu Fang Mi Chueh» fortalte at en kvinnes seksuelle status og seksuelle legning kunne sees i ansiktet hennes. «En kvinne med liten munn og korte fingre har en grunn porte feminine, og hun er enkel å tilfredsstille. Du kan være trygg på at en kvinne har store, tykke kjønnslepper hvis hun har stor munn og tykke lepper.»

Øynene kunne også avsløre størrelsen på en kvinnes vagina: utstående øyne betydde en grunn vagina, mens dyptliggende øyne innebar en dyp porte feminine. Smilehull betød at hun var trang der nede, og en nærsynt kvinne var både sexy og lett å tenne.

En kvinne med en skjev «tunnel» kunne gjenkjennes på en smal panne og munn, men håndboken advarer om at en mann kan støte på problemer med å bli tilfredsstilt av en kvinne med slik design. Det ble også trodd at vaginastørrelsen varierte mellom de forskjellige regionene i landet.

Afrodisiaka ble foreskrevet for å hjelpe til med den seksuelle ytelsen. Bøker som «En samling hemmelige resepter» (Collection of Secret Prescriptions) anbefalte urter av alle slag – blåfjær, jamsrot, vill-ingefær, kanel og en lang rekke kjente, kinesiske urter.

«Notater fra Norddøren» (Notes of the North Door) anbefaler en soltørket rød flaggermus, malt til pulver og gnidd inn i kjønnsorganene. Alunpulver ble anbefalt for vaginalhygiene, spesielt etter barnefødsel. For å øke størrelsen på en manns penis foreskrev «Jaderommets hemmelige koder» (The Secret Codes of the Jade Room) at galleblæren til en hannhund ble fylt med chili, ingefær og den kinesiske urten jou ch’ung, hengt til tørk over døren i 30 dager, for så å bli gnidd inn i kjønnsorganet.

Grøtomslag mot impotens

Ifølge «Hemmelige tips for en god helse» (She Sheng mi Pou) var tiden mellom 10 og 12 på formiddagen ideell for ethvert forsøk på å øke penisstørrelsen. «Han må holde sine testikler i den ene hånden og massere magen sin i klokkeretningen åttién ganger med den andre hånden, før han bytter hendene og gjentar en gang til. Deretter må kan daske penis mot begge bena sine i lang tid.»

Viriliteten kunne også heves ved hjelp av spesiell mat. Fugleredesuppen var velkjent for sine seksuelt stimulerende egenskaper, sammen med sjøpølse, mens impotens kunne bekjempes med et grøtomslag bestående av rismel blandet med pepper, paprika og apotekerkattost.

Taoismen utgjør den kinesiske, tradisjonelle basisen for god sex. Sex ble ansett som bra for et menneskes helse, og regelmessig samleie opprettholdt en god balanse mellom Yin og Yang. Yin representerer det kvinnelige, og er den jordiske naturens energi. Yang representerer det mannlige og har en himmelsk eller udødelig egenskap. Den kvinnelige orgasmen ble sett som viktig for på opprettholde Yin og essensiell for forplantingen, mens menstruasjonen forårsaket energitap.

Bundne føtter stimulerte penis

Selv om taoismen talte varmt om likestilt seksuell nytelse for begge kjønnene, handlet det i virkeligheten mest om at mannen fikk fordeler fra kvinnens yin enn at kvinnen fikk fordeler fra hans yang.

En manns vitalitet ble styrket når han absorberte kvinnen yin-essens, forsterket hjernen og hele systemet hans. Men sædtapet hans måtte begrenses – for mange utløsninger ville svekke de naturlige kreftene hans. Derfor måtte han regulere ejakulasjonene sine hvis han ønsket yte på topp og tilfredsstille sin partner.

Når yin og yang passer godt sammen, blir helheten komplett. Kinesiske pars ultimate mål med god sex, var å perfeksjonere Yün Yü, eller kinesisk elskov.

Samtidig med fremveksten av klassisismen i kinesisk erotika, dukket det opp romaner som «Den gylne lotus» (The Golden Lotus fra 1617), helt og holdent tilegnet bittesmå føtter. De små, bundne føttene ble angivelig brukt som erstatning for en vagina, og kvinner kunne bruke dem til å stimulere partneren sin. Sexhåndbøker ble skrevet for å lære forlovede par om sex, der forholdet mellom mann og kvinne ble beskrevet som kjønnskamp.
Sex mellom kvinner beskrevet

I «Den kjødelige bønnematten» (The Carnal Prayer Mat fra 1634) protesterer heltinnen på innesperringen av kvinner og problemene med å leve hele livet i kvinnehusene. Hun klager: «Sex er den eneste adspredelsen vi har i livet. Vi kan ikke nektes å nyte det!»

Denne litteraturen omhandler også biseksualitet, kvinnelige krigere, hellige kvinner, dyd og kyskhet, i tillegg til informasjon om trekantromanser og kvinner med fryktelige skjebner.

Også homoseksuelle aktiviteter dukket opp i erotika. Romaner som «Behagelig vår og duftende personlighet» (Pleasant Spring and Fragrant Character), skrevet en gang mellom 1796 og 1843, hyller analsex. Det dukket opp lesbiske historier om hoffkvinner som dannet intime forhold med hverandre. Disse kvinnene ble kalt dui shii, siden de var lukket inne i et harem og kun ble sett av evnukkene og herskeren. Men lesbisk legning var ikke like fremtredende som mannlig homoseksualitet i denne erotikken, selv om den ble utforsket i litteraturen fra Ming-dynastiet.

Brukte dildoer

«Historier for å vekke menn» (Stories to Awaken Men), «Å elske en velduftende partner» (Loving the Fragrant Companion) og den senere «En drøm om et rødt soverom» (Dream of a Red Bedchamber) fra 1792 utforsket sex mellom tjenere og konkubiner, mellom kvinnelige prostituerte og mellom nonner og noviser.

Historiene foregikk i gynaecium, i bordeller og klostre. «Det klassiske, menneskelige speil» (The Classic of the Human Mirror) fra 1641 beskriver to kvinner som har sex. Begrepet for lesbisk sex, mojingzi, betyr å gni speil mot speil. I historien «Blomstens skygge bak gardinet» (The Flower’s Shadow Behind the Curtain) fra det 17. århundret lærer den eldste jenta, Dnagui, opp sin kvinnelige elskerinne, Xiangyu: «Vi har kanskje ikke en penis, slik en mann har, men vi kan bruke fingrene våre på samme måte som en penis.» Elfenbensdildoer med to hoder og forskjellige planter var vanlige brukt som sexleketøy.

Da mandsjuerne tok makten under Quing-dynastiet (1644–1912) var den seksuelle undertrykkelsen enorm. De introduserte en flom av lover som kontrollerte seksuell oppførsel. Den homofile, penetrerte mannen ble forfulgt, og sex utenfor ekteskapet ble ansett som ulovlig. Det dukket opp færre håndbøker og erotiske skriverier, og samtalen om sex ble undertrykt.

Naive og klønete ektemenn

Resultatet var at en lang rekke menn og kvinner på vei inn i ekteskapet var fullstendig uvitende om livets grunnleggende fakta. Tabuet gjorde det umulig å snakke med familie eller venner om sex.

Løsningen var porselensfigurer som ble gitt av mødre til deres sjenerte døtre før bryllupet for å vise dem hva sex kunne være. På den måten kunne den blussende bruden i det minste ha en anelse om hva hun hadde i vente.

Kopulerende figurer ble også etset på bruksgjenstander i hjemmet, som tekanner og vaser, og i tillegg skjult inni fruktformede porselenskrukker. Noen av bildene av kopulerende par hadde dører, noe som antyder at de kunne skjules fra nysgjerrige øyne og brukes som hjelp eller fristelse på soverommet.

Under kulturrevolusjonen begynte forfatterne å skrive om sex under et vitenskapelig dekke i nye magasiner, som «Sex Periodical» (Xing zazhi), «The Sexual Desire Weekly» (Xingyu-zhoubao), «The Sex Journal Bi –weekly» (Xing sanrikan) og «The Sex Journal» (Xingbao).

Ny-oversettelser av vestlige sexologer ble importert med nye, biologiske ideer som erstattet de keiserlige, kosmologiske landet allerede hadde, men dette «vitenskapelige» beviset var skjemmet av at det hadde et dårlig biologisk kvinnesyn – med beskrivelser av overgangsalderens hekser, hysteriske husmødre og onanerende ungdommer.

Fortsatt mye uvitenhet

Uvitenhet om sex er fortsatt svært utbredt i Kina, selv om statsminister Chou En-lai i 1963 innførte seksualundervisning i skolene. Frem til da fantes det få lærebøker: «Sexkunnskap» (Sex Knowledge) fra 1956 som er et kinesisk hefte om seksualopplæring, og «Kunnskap om sex» (Knowledge of Sex) fra 1957 som hovedsakelig omhandlet kjærlighet, ekteskap og seksuelle dysfunksjoner, men lite om seksuell tenning eller teknikker.

I kjølvannet av kulturrevolusjonens ende, dukket det opp to bestselgere: «Nødvendig kunnskap om ekteskapelig hygiene» (Required Reading in Wedding Hygiene) fra 1980 og «Spørsmål og svar om ekteskapelig hygiene» (Questions and Answers about Wedding Hygiene) fra 1984.

Lenger ut på 1980-tallet blomstret sexlitteraturen: pornografiske romaner, håndbøker i familiehygiene og medisinsk sexologi, som oversettelser av Havelock Ellis og Kinsey-rapporten, flommet inn på markedet. Forekomsten av kjønnssykdommer føyk i været, og fra 1990 dukket det opp spesialistklinikker for menn som behandlet impotens, kjønnssykdommer, for tidlig utløsning og forskjellige andre mannlige klagemål. Mange unge trodde fortsatt sex utenfor ekteskapet var ulovlig, selv om det aldri hadde eksistert en slik lov.

Hva vil kinesiske kvinner ha?

Professor Dalin Liu fra Shanghai-universitet prøvde å katalogisere både historisk og nåtidig kinesisk seksualitet i forskjellige bøker om temaet, i tillegg til en stor sexundersøkelse i 1992 i Contemporary Chinese Sex Culture. Report of the «Sex Civilisation» Survey of 20,000 Subjects. Studien ble tatt imot som en sensasjon i både Kina, Taiwan og Hong Kong, og gjorde litt for å åpne opp for en samtale om seksualopplæring i Kina.

En undersøkelse blant folk i alderen 18–35 i Shanghai i 1996 fortalte historier om kvinner som lette etter utenlandske menn for å kunne emigrere, men også historier om romantisk kjærlighet og lidenskap. De unge kvinnene ville gjerne ha en velstående ektemann, bo utenlands, ha et fint hus og sosial status.

De fleste unge, så mange som 70 prosent, hadde sex utenfor ekteskapet. Det ble ansett som mindre viktig å være jomfru, selv om en ekteskapelig forpliktelse fortsatt føltes nødvendig før de hadde sex. Situasjonen for de som foretrakk sitt eget kjønn, er også i endring.

Teknologi- og forbruker-samfunnets inntog

I en studie fra 2001 fra Changchun i Kina ble en gruppe ugifte, eldre tenåringer mellom 15 og 19 undersøkt for å finne ut hvordan unge mennesker lærer om sex. Den viktigste kilden var skolelærere og massemedier. Foreldre var primærkilden på mindre tabubelagte områder.

I dag får seksuelt aktive ungdommer og unge voksne mesteparten av sexkunnskapen sin fra jevnaldrende, gjennom nettet eller massemediene.

Verdens mest folkerike land er midt i en seksuell revolusjon, men mye henger fortsatt igjen fra gammelt av. Det er fortsatt vanlig at unge kvinner gjennomgår en kirurgisk rekonstruksjon av jomfruhinnen før bryllupet, selv om det er mer eller mindre tilbakevist at denne finnes i utgangspunktet.

Opiumskrigene og Mao får mye av skylda for at Kina gikk fra å være relativt åpent i seksuelle spørsmål, til å innføre en streng seksualmoral. Historien om seksualitet har en tendens til å gå litt i ring, heller enn rett fram.

 
Julie Peakman er en britisk historiker som har skrevet fast for Cupido i flere år
 

Relaterte artikler