Nytt nummer ute nå!

Sikkert kjøp via Internett

Publisert: 28.12.2010 kl. 09:57 | Oppdatert: 25.03.2015 kl. 20:54

Cupido benytter PayEx Solutions som partner ved kortbetaling. PayEx Solutions har fokus på sikkerhet for å beskytte butikker og dets kunder, og at det skal være trygt å handle på nettet. PayEx Solutions er PCI sertifisert av Visa og MasterCard.

Verified by Visa og MasterCard SecureCode er tilleggssikkerhet som er innført for å beskytte deg som kortholder mot at uvedkommende skal kunne betale med ditt kort på Internett. Løsningen innebærer at du må taste inn en kode eller signere elektronisk (f.eks. Bank ID eller Mobil-ID) for handelen med den løsningen som din kortutstedende bank har valgt.

Cupido får ikke tilgang til sensitiv betalingsinformasjon, som for eksempel kortnummer, når du betaler med kort. All slik informasjon som kunden oppgir er kryptert og betalingen skjer på PayEx-sider som er sikret med SSL-sertifikater. 

Handler du med kort i Cupido Shop vil Hverdag as oppgis som betalingsmottaker på kontoutdraget du mottar fra banken.


Her er noen vanlige spørsmål om hvirdan betaler med kort:

1. Hvilke kort kan brukes?
I Cupido Shop kan du bruke Mastercard/Eurocard og Visa.
Har du norsk Visa/Mastercard må du være innlogget på cupido.no(ikke .com, .dk eller .se).

2. Kan alle MasterCard/EuroCard og Visa kort brukes?
Både for MasterCard/EuroCard og for Visa fungerer både debetkort (Trekkes med en gang) og kredittkort (Betaleren får faktura fra kortselskapet i ettertid). Det finnes enkelte spesielle kort som ikke skal fungere (Blant annet forhåndsbetalte kort)


3. Hva er CVC2 kode?
CVC2 koden er en sikkerhetskode som består av de 3 siste sifrene i signaturfeltet bak på kortet.


4. Hva er "3-D Secure", "Verified by Visa" og "MasterCard SecureCode"?
3D Secure er en ny felles sikkerhetsstandard for internett betaling med VISA og MasterCard. Verified by Visa og MasterCard SecureCode er de to selskapenes tilpasning av standarden.

5. Hvorfor kommer det opp en side som ber om sikkerhetskode e.l. knyttet til banken min?
Dette er en del av 3D Secure standarden for å sikre at det er bare den som eier kortet som handler. De som utsteder et Visa eller MasterCard kort (for eksempel din bank), kan sette det opp slik at de kontaktes for ekstra sikkerhetskontroll ved alle betalinger som går gjennom 3D Secure. 3D Secure har blitt et krav fra kortinnløsere for å gjøre handel over internett enda sikrere.

Her må du velge om du vil verifisere med vanlig Bank ID (den lille brikken du har fått fra banken), eller Bank ID på mobil hvis du har satt opp det på smarttelefonen din.

Siden hvor du taster inn passordet ditt har som regel logoen til banken din. Denne kommunikasjonen går mellom deg og banken, og nettbutikken kan ikke se passordet eller koden du taster inn. Når man har tastet inn koden og bekreftet vil man få se en side som takker for bestillingen.

Mer info om BankID finnes her: https://www.bankid.no/Hjelp-og-nyttige-verktoy/Nyttige-verktoy/Test-din-...

6. Hvorfor kommer det IKKE opp en side som ber om sikkerhetskode e.l. knyttet til banken min?
For at det skal åpne seg en side hvor du taster inn sikkerhetskoden din, så må du ha et Java program installert i din nettleser, og noen banker krever at du selv godkjenner kortet for netthandel med 3D secure. Se her om du har siste utgave av Java installert i din nettleser. Sjekk også med din bank eller på din kundekonto i nettbanken om du må aktivere kortet ditt for netthandel.

7. Jeg klikker på "Bekreft betaling", men jeg kommer bare til en hvit side og ingenting skjer, hvorfor?
Dette kan skyldes problemer med kommunikasjon med din bank, og ofte fordi du mangler Java programmet i din nettleser, se punkt 6. Ditt kredittkort blir ikke belastet. Oppdater din nettleser og eventuelt kontakt din bank før du forsøker igjen. Har du fortsatt problemer med å gjennomføre et kjøp anbefaler vi at du tar kontakt med oss, så skal vi gjøre det vi kan for å hjelpe deg.

8. Jeg fikk beskjed at "Du kan bare bestille én VIP-periode av gangen....". Dette betyr at du har allerede valgt ett VIP-produkt før som ligger i handlekurven. Klikk på handlekurven øverst på toppen til høyre (den har rødt farge når du har lagt inn ett prdoukt). Du kan enten endre eller slette produktet, eller kan du klikke  "fortsett til ordre registrering" for å prøve å betale på nytt.