Nytt nummer ute nå!
Kolorert radering av ukjent fransk kunstner fra omkring 1830. Men også en god omgang med pisken som medisinsk kur for impotens, var kjent blant leger i oldtiden. | © Hans-Jürgen Döpp

Pisking som sakral fetisj

Publisert: 04.06.2016 kl. 00:00 | Oppdatert: 01.11.2018 kl. 14:21

Forfatter: Julie Peakman
Selv om pisking har blitt brukt som avstraffelse i tusenvis av år, er det faktisk den kristne kirken som skal ha æren for piskens popularitet som fetisj.
Pisking har lenge blitt benyttet som straff for diverse forbrytelser eller forseelser, helt fra den britiske marinen til skandinaviske fengsler, fra barneværelser til kostskoler. På den annen side var en god omgang med pisken for å gi ereksjon en medisinsk kur for impotens som var kjent blant leger allerede i oldtiden.

Pryl, ris, pine og plaging, pisking, et skikkelig rapp med stokken eller spanskrøret, en god omgang med nihaleren, noen reale klask med en planke, bjørkeris, hestepisk, lærpisker og elektro-gjenstander har alle vært brukt for å oppnå seksuell tilfredsstillelse.

















 
Akvarell av ukjent kunstner med pseudonym «Carlo».
Fra omkring 1930.
© Döpp Collection

I våre dager er pisking en del av pakka innenfor SM-miljøet, og det er vel få eller ingen celler eller kjellere som er innredet til SM-lek som ikke også inneholder flere typer pisker.

Skjønt da begrepet SM først ble utviklet i det nittende århundre – i alle fall i den betydningen vi kjenner i dag – hadde pisken vært i sving i flere tusen år. Den ble flittig brukt til slavepryl, religiøs selvpining og kroppsavstraffelse, og både ryggen, bakenden, skuldre og lender fikk gjennomgå i rikelig monn.

Men hvorfor er pisking så populært innen SM? Deler av grunnen ligger i sammenhengen mellom skyld og pine, et tema som lenge har vært utforsket innen religion.
















 
Litografi av Helmuth Stockmann.
Fra «Satanische Capricios», 1918.
© Döpp Collection

Pisking for bot og bedring
Allerede i middelalderen ble selvpining anerkjent som en botsøvelse for synder. St. Francis av Sales anbefalte skriftlig i 1604 sin venn Madame de Chantal, i det franske aristokratiet, følgende: ”Det ville være bra dersom du av og til gir deg selv femti eller seksti slag med en pisk, i forhold til humøret du er i. Det er overraskende hvor godt dette gjorde for sjelen til en bekjent av meg.”

Munkelederen Peter Damien synes likeledes å ha inspirert sine medbrødre til selvpining – så mye at han måtte gå til det skritt å forhindre dem i å skade seg. Han var spesielt bekymret for tendenser til dragning mot dyr i klosteret sitt, men så ut til å overse at avstraffelsen i seg selv kunne lede til erotiske følelser og dermed ha motsatt effekt enn det som var tilsiktet.

Det var vanlig i Spania og Portugal med opptog av selvplagere som gikk gjennom gatene ikledd hodeplagg laget av sukkerbrød mens de pisket seg selv. Grevinne D’Aulnoy beskrev dem fra sin tur til Madrid: ”De får forferdelige sår på sine skuldre som blodet strømmer fra.” Kvinnene stirret på mennene i beundring, og det ble betraktet som en ære dersom blodet som sprutet fra dem landet på en kvinnes klesdrakt. Det ble sett på som en velsignelse.




































 
Michel Fingesten (1884–1943), «Dressur»,
radering datert 1913.
© Döpp Collection

Penis skulle piskes stiv!
At pisking har fungert som en seksuell stimulans har lenge vært en oppfatning delt av mange. I det sekstende århundre hevdet den tyske legen Johann Heinrich Meibom (1590-1655) at pryl av korsryggen og bakenden var en god kur mot impotens. Han skrev en bok, utgitt i 1629, om de medisinske fordeler av pisking. Han trodde at stimuleringen av blodets kretsløp hjalp ved å uavlatelig hisse opp penis til å overfylle seg med blod slik at dette ga ereksjon. Han pekte på 1500-tallets Grev Pico della Mirandola som uttalte at en mann har grunn til å klage hvis en kvinne er ”for lemfeldig med ham, og ikke får fullstendig tilfredsstilt sitt begjær dersom ikke blodet strømmer i ham”.

Den gode greven herdet pisken sin i eddik for å gjøre denne enda mer plagende. Den erotiske bruken av slike råd ble ikke forbigått av den beryktede britiske pornografen Edmund Curll, som i 1719 oversatte Meiboms arbeid «A Treatise of the Use of Flogging in Venereal Affairs», og gjorde den til en bestselger.

Slik anerkjennelse av de stimulerende virkningene av en god pisking ble avspeilet i fransk pornografi. I Marquis de Sades roman «Juliette» vedgår heltinnens venninne hennes trang til pisking og peker på dets fordeler: ”Ingen tviler nå til dags på at den passive piskingen er av fremragende styrke, det er et uovervinnelig opplivende middel som gir ny vitalitet til de som er utslitt av overdreven nytelse.” De Sade var selve mesteren av å skildre pisking i sine sadistiske romaner, deriblant «Justine» og «120 Days of Sodom».

Pisking på barnerommet
Holdningen overfor barn var at «skåner De kjeppen, skjemmer De bort barnet», og var forbundet med den moralske disiplinen som hadde kommet fra Bibelen – Salomos ordspråk, kapittel 13, vers 24 gir rådet ”Den som sparer på riset, hater sin sønn, den som elsker, formaner ham sent og tidlig”.

Rundt 1770 oppsto en form for erotika i Storbritannia som viste en vakker guvernante som pisket barna. Romaner som «Exhibition of Female Flagellants and Fashionable Lectures Composed and Delivered with Birch Discipline» introduserte den kvinnelige domina-figuren som plaget sine elever med opphissende utsagn som: «Jeg er fast bestemt på å gjøre enden din smart; jeg elsker å se en gutt danse og gjøre krumspring under spanskrøret!»

Denne bindingen til barneværelset ble erkjent av Jean Jacques Rousseau, som er bedre kjent som filosof. Han vedgår i sine biografier at han ble besatt av piskefantasier etter å ha blitt pisket som barn av sin barnepike. Han skrev: «I smerten, til og med i skammen, fant jeg en blanding av sensualitet som gjorde meg mindre redd enn begjærlig ved å kjenne det igjen fra den samme hånden.» På grunn av sin opplevelse i barndommen ble resultatet at han ikke kunne bli tilfredsstilt til fulle dersom han ikke ble pisket.


















 
Radering fra serien «Liebesvariationen»
av Rudolf Schlichter, 1920.
© Döpp Collection

Bordellene dekket et behov
Den frilynte herrens fantasier kunne leves ut i spesielle bordeller som dukket opp for å dekke behovene til dem som hadde en forkjærlighet for en omgang med pisken. Theresa Berkeley var den mest populære piskersken. Hun holdt til i 28 Charlotte Street i London, og var så dyktig i sitt felt at hun beordret byggingen av en spesiallaget gjenstand.

Dette var den såkalte ”Berkeleyhesten”, en innretning som gjorde det mulig for en mann å bli bundet og skjøvet rundt i hvilke som helst posisjoner for bedre å nå det området som trengte oppmerksomhet. Hun skrev sin historie i «Venus Schoolmistress», der hun skildrer begivenhetsrike piskefornøyelser, og pisket sine kunder til blodet rant ned til hælene.

En fornøyd kunde i hennes bordell skrev til henne og anbefalte behandlingene til prostituerte Mrs. Brown, som han hadde erfart hadde ”nokså sterke armer”, Mrs. Wilson av Marylebone som ”ikke akkurat var noen kylling” og Mrs. Chalmers som hadde ”en meget erfaren hånd”.































 
Fransk litografi av ukjent kunstner fra 1930.
© Döpp Collection

Pisking til en diagnose
Berømte personer, som tidligere ble ansett som anstendige mennesker, var rent faktisk både sadister og barnemishandlere. Lord Melbourne, dronnings Victorias første statsminister, slo sin kone og sine elskerinner, og hadde en usunn forkjærlighet for å piske barn. Melbourne klipte ut bilder av barn som ble slått fra en samling av fransk erotika kalt «Les Dames Gallantes» og sendte dem til sin elskerinne, Lady Elizabeth Brandon. Hun sendte ham i sin tur bilder av barn som ble avstraffet av disiplinære årsaker.

Kanskje var det noe spesielt med britiske statsministre, som for eksempel William Gladstone, en troende mann som dro ut for «å redde» prostituerte, og dermed ofte hadde gode grunner til selvpisking.

Da sexologene dukket opp i løpet av det nittende århundre, kalte disse nymotens lærde pisking for en fetisj. Kvinnelige pasienter avslørte hemmelige ønsker om å bli pisket. En kvinne innrømmet overfor sexologen Krafft-Ebing at hun ikke var mer enn fem år gammel da hun ble plassert over kneet på farens venn som lekent lot som om han pisket henne. Fra da av hadde hun fantasert om å være slaven til mannen hun elsket. ”Jeg nyter ideen om at jeg blir pisket av ham, og forestiller meg ulike scenarier der han pryler meg.”































 
Tysk litografi merket «W.C.» fra omkring 1920.
© Döpp Collection

Turister ble pisket i kjelleren
Ikke for det: Selv om sexkammere og fangehull blir sett på som steder for moderne sexaktiviteter, har de vært i bruk en god stund. I 1926 ble en guidebok for nattens Paris delt ut på gaten i Paris i Rue Colbert, rett ved nasjonalbiblioteket. Denne brosjyren forklarte hvor utenlandske turister kunne finne en kjeller hvor de kunne bli lenket til en piskesøyle og prylt. Opplevelsen var tilgjengelig for både sadister og masochister om hverandre, og for både menn og kvinner.

Koblingen mellom helse, smerte og fornøyelse blir akseptert av folk i Finland, der ingenting er bedre enn en varm badstue, en god omgang med bjørkeriset og så en etterfølgende rulling i snøen – de kunne kanskje vært enig med syttenhundretallets Doktor Meibom om virkningen av bjørkeriset for kretsløpet. I våre dager blir likevel pisken betraktet som en vesentlig del av utstyret som er nødvendig for SM-kjennere når det gjelder utforskningen av forholdet mellom hersker og slave.
 

Anbefalt lesning:
Sadomasochismens historie
En historie om dominans og underkastelse,  smerte og nytelse. Langt mer enn pisking av romerske slaver.


Den tabubelagte fantasien
Å fantasere om å bli tatt med makt er en vanlig kvinnelig fantasi. Forskere har gitt oss flere årsaksforklaringer.

Den underdanige i erotikken
I flommen av porno­grafiske romaner på 1700-tallet var frivillighet og avtalt spill ikke så viktig.

Bondage med noko attåt
Medlemmer i bondagelosje i Trondheim gir eksperttips om hvordan leken kan bli hakket heftigere.

Når fantasier blir virkelighet
«Ja, BDSM er et adrenalinkick som gir deg den mest intense hormoncocktailen, og den gjør deg høy.»


Viktig omsorg etter SM
Det være hardt å komme tilbake til virkeligheten. I BDSM har man en tradisjon for «after care».



Fra Cupidos arkiv:
Seksualitetens historie

Seksualitetens historie handler om maktmenneskets trang til å kontrollere medmennesket der det er mest sårbart.

Fra Cupidos arkiv:
Seksuelle variasjoner

Til inspirasjon for deg som vil studere menyen for alt annet enn vaniljesex og vaniljeforhold.



Denne artikkelen var først publisert i bladet Cupido 1/2012.